Hoe haal je klanten binnen met online marketing?

Online marketing; voor veel ondernemers nog een vaag begrip. “Dat zijn toch websites enzo” is een veel gehoorde kreet. “Ik heb nog wel een neefje die dat voor me in elkaar zet”. Sorry hoor, maar die tijd is voorbij!

Om het te verduidelijken; online marketing bestaat uit veel facetten: social media, google adwords, seo (search engine optimization), blogging, fora, websites en ga zo maar door. Enorm veel kansen, maar niet voor iedere ondernemer gelden dezelfde kansen. Een lingeriewinkel heeft wellicht meer kansen op Facebook terwijl een lingerie-webshop daarnaast ook heel goed Google AdWords in kan zetten. Maar hoe krijg je nu klanten uit online marketing?

Laten we eens beginnen met Google AdWords. Je kent het wel, je bent op zoek naar een product of dienst via Google. Bijvoorbeeld een Amerikaanse koelkast. Je typt het in en Google gaat direct op zoek door de miljoenen websites die er tegenwoordig zijn en geeft je de meest relevante websites bovenaan. Dit zijn allemaal aanbieders van websites en ze zetten ook allemaal google adwords in. Jij klikt op een van deze aanbieders en je koopt je koelkast. Jij bent blij en de aanbieder is blij. De aanbieder betaalt slechts een klein bedragje per klik op zijn websiten en heeft daarmee ook direct een geïnteresseerde klant te pakken. Jij hebt zelf gezocht op ‘Amerikaanse koelkast kopen’ en de adverteerder heeft in Google AdWords aangegeven dat hij bovenaan wil staan als iemand op die zoekterm zoekt. Erg relevant dus!

Neem nu social media. Hoe krijg je daar nu klanten door? Nou, bijvoorbeeld zoals reisorganisaties dat doen. Je hoeft het woord vakantie maar te noemen op Twitter en ze geven al een reactie waarin ze laten zien dat ze goede aanbiedingen voor je hebben. Waarom zou je dat zelf ook niet zo kunnen doen voor jouw bedrijf? Dit is natuurlijk de snelle manier, de manier waarop iedereen het het liefste wil. Maar om structureel nieuwe klanten te krijgen, moet je gewoon veel naamsbekendheid en een goed imago hebben. Nou, dat kun je door de jaren heen op social media laten zien, je plaatst leuke, interessante, behoefte opwekkende content en je creeert vanzelf een bepaald beeld (imago).

Natuurlijk is dit allemaal niet zo gemakkelijk als je zelf denkt. Daarnaast is het ook erg verstandig om dit door een expert te laten doen; je weet dat het een grote kans van slagen heeft en je bent er zelf weinig tijd mee kwijt. Ga daarom eens op zoek naar een online marketing bureau of een social media bureau.